Pages

Followers

Wednesday, November 28, 2012

Abah masih lg stabil @usia 55tahun

As salam...fyi, hari ni birthday abah yg ke 55..bangun pg terus terdetik...birthday abah..takpela...g checkup dulu..then siap2 n iron baju en.hubby bagai, antar hubby g ofis..then tapau breakfast utk diri sdri...mkn pau grg fav beli kt fac FKE. Then straight je memecut ke klinik desa padang jawa. Jalan smooth je memandangkan idang pg konvo da masuk ke dewan kan...al maklumlah dah pukul 9 msa tu...abes je checkup kul 11 pg terus kol ma..

Dialog aku dan ma :-

Aku : salam ma..sihat ke?
Ma : sihat alhamdulillah...nk cakap ngn abah ke?
Aku : ha'ah..
Ma : nt ma letak kat telinga abah (smbil berbisik kt abah bgtau, anak nk ckp ni)
Keadaan tibe2 sunyi..ak mengagak waktu tu hpon dah berada kt telinga abah..
Aku : abah...( aku memanggil abah perlahan..aku cuba menahan sebak di dada aku..perlahan2 air mata aku meluncur laju) abah...happy birthday...aku melontarkan ucapan dgn suara yg serak..
Kian laju air mata ku mengalir...happy birthday, abah...aku mengulang buat kali yg ke 2..then aku teresak..

Aku teringat tahun lepas dan sebelum2nya, aku,cken ngn aishah akan kumpul duit utk beli kemeja dekat abah tiap2 tahun..abah akan tersenyum dgn hadiah kmi even abah da boleh agak hadiahnya..tp tahun ni, abah dah tak mampu nk ucapkan even terima kasih dekat kmi anak2..sb keadaan abah yg sgt teruk...

Tapi jauh kat sudut hati aku, aku masih bersyukur sb abah masih lg bernafas even terlantar di atas katil..abah masih lg bertahan walaupun abah menderita menanggung deritanya barah..malah abah redha dgn ujian yg Allah turunkan utk menguji kami yg lemah..abah slalu ckp dulu, "byk betol dosa abah sampai Allah uji abah dgn kesakitan ni" abah mengeluh kesal..jauh kat sudut hati aku...aku kagum dgn abah..

Puisi buatmu abah :

Dulu, yg memelukku disaat aku merajuk adlh kamu
Yg menciumku manja saat pulang dr kerja juga adlh kamu
Yg memeluh keringat mencari sebutir nsi membesarkan aku juga adlh kamu
Di saat aku mengelap lembut kakimu, kaki yg dulu tegap berisi menghayun langkah kemas di dalam baris kawad, kini terlantar hanya bertulang.. aku tersedu di dalam doaku
" Ya Allah, dua kerat kaki ini yg bersusah payah di tengah panas mencari rezeki yg halal utk membesarkan aku Ya Allah...Kau kasihanilah abah sepertimana abah kasih kpd ku Ya Allah..dan sungguh aku adalh anak yg paling bahagia dgn adanya abah slama ni..Kau sembuhkanlah abah dan jgn lah Kau duga abahdgn kesakitan yg tak mampu abah tanggung.."

Syg abah...


2 comments:

kirani+mia said...

hepy bithday jgk abah :')

Pn. Akmar said...

Moga abah cepat sembuh hendaknyaaa... ^^